Rainer Maria Rilkes lyrik får min sjæl til at danse. I virkeligheden forstår jeg ikke meget af det på et konkret plan, men jeg forstår det hele med mit legesyge, dansende hjerte. At lave musik til udvalgte oversættelser af Thorkild Bjørnvig blev et insisterende hjertebarn, som ikke ville slippe sin voldsomme banken, før jeg stod med den smukkeste Rilke LP i hånden.
Presse:
Da Sara i 2017 udgav albummet EneRum med egne sange i fordybelsens tegn, blev hun af litteratur og Proust-ekspert Neal Ashly Conrad Thing mødt med ordene “Det minder mig om Rainer Maria Rilke!”. Siden begyndte Sara selv at læse værker af den tysktalende digter, der levede fra 1875-1926.
“Jeg blev helt forelsket i ordene. Hans billedsprog ramte mig fuldstændigt; Sfæriskheden, den poetiske visdom og hans tanker om “alenehed” og “rum”, forekom mig så velkendte. Thorkild Bjørnvigs smukke oversættelser, som han brugte over 20 år på at perfektionere bevarer musikken og energien fra det oprindelige. Selve sangskrivningen var en utrolig nem og flydende proces, og jeg blev nærmest ført ind i at lave sangene over Rilkes ord,” siger Sara, som har valgt digte og enkelte sætninger frit og legende uden for meget “intellektualisering”. “Rilke ønskede at skrive for alle -høj som lav – alle har et bankende hjerte, der har brug for åndelig næring.”
Sara har forladt EneRummet og bevæger sig ind i et samarbejde med 3 særligt musikalske mennesker: Mads Andersen, Martine Madsen og Per Worm. Sammen giver de ordene vinger i form af sfæriske guitarer og subtile rytmer. Sara Grabows klare vokal formidler digtene uden omsvøb, men med nærvær og indlevelse.
“Det ligger mig på sinde ikke at forstå Rilkes digte lineært. Tværtimod mener jeg, at musikken hjælper til med at skabe en vertikal og dermed mere rummelig sansning af ordene. Det er ikke pop-numre med en genkendelig opbygning og en fremadskridende fortælling. Det er stemningsbilleder!”
Rilke og Grabows sange præsenteres i forbindelse med en ny form for koncertoplevelse. I CirkelkOncerten spiller musikerne i den inderste cirkel hvorefter publikum sidder i koncentriske cirkler udefter. Opstillingen udfordrer den traditionelle tænkning og giver en helt ny lydopfattelse. Lydtrykket er væsentlig lavere end den gængse koncert, og inviterer publikum ind i et lyttende rum hvor fordybelsen er i højsædet, helt i tråd med Grabows rejse igennem akustiske klangrum de seneste par år. kOncerten tilbydes derfor kun til egnede rum.
Albummet er indspillet på den gamle afmagnetiseringsstation “Magneten” yderst på Refshaleøen i København. Den medtagne træ-bygning ligger med vandet på begge sider og optagelserne emmer af bølgeskvulp, luft, bådemiljø og det knirkende trærum. Musiker og tekniker Mads Wæhrens stillede et mobil studie op og medskabte stemningen til de indspillede one-takes. “What you hear is what you get -der er ikke “fixet” eller lagt yderligere tracks på, ” forsikrer han.
Velkommen til en blidhed, en bagudskuen til Romantikken, en fremadrettet lydhørhed med hjertet i front -et håb om større forståelse og kontakt imellem mennesker. Igennem tid og rum; Rilkes ord iklædt Grabows musikalske dragt.
“Igennem alle væsner går ét rum -den indre verdens…”
-Rilke